MaSciL (Mathematics and Science
for Life – Matematika a přírodní vědy pro život)
je projekt podporovaný Evropskou komisí a podílí se na něm 18 partnerů ze 13 zemí.
Projekt se zaměřuje na změny ve vyučování a učení se matematiky a přírodovědných
předmětů v Evropě, které podporují učitele při využívání badatelské metody
(IBL – Inquiry Based
Learning). Dalším záměrem projektu je spojení výuky matematiky
a přírodovědných předmětů se světem práce, tj. s reálným životem. Jde o to, aby
badatelsky orientovaná výuka ve spojení se světem práce pomohla učinit matematiku
a přírodovědné předměty více smysluplné a přístupné pro žáky.
Cílem výzkumu uskutečňovaného v rámci projektu je zmapovat stav využívání badatelské
metody ve vyučování a v učení se a v jejím propojení se světem práce v různých zemích
Evropy a v různých předmětech a zaměřit se na diseminaci této nové vzdělávací kultury
včetně související přípravy učitelů matematiky a přírodovědných předmětů.
Badatelsky orientovaná výuka (IBL – Inquiry
Based Learning) se zaměřuje na rozvíjení
procesů myšlení a postojů potřebných pro zvládnutí života v budoucnosti, o které přesně
nevíme, co nám přinese. Základem badatelského přístupu je žákova aktivita a kladení
otázek. Žáci pátrají po informacích, kladou otázky, nacházejí na ně odpovědi, které
odpovídajícím způsobem vyhodnocují. Učení probíhá prostřednictvím otázek s otevřenou
odpovědí a strategií hledání různých odpovědí a možností řešení problémů. Učitelé
působí proaktivně, podporují úsilí žáků, a hlavně těch, kteří dosáhnou cíle pomocí
pečlivě vybraných strategických otázek. Hodnotí přínos žáků, včetně chyb, kterých
se dopustili a posouvají je v učení pomocí jejich vlastních zkušeností a interpretací.
Ve třídě podporují smysl pro účel a odpovědnost.
Vzdělávání připravuje žáky pro budoucí práci. Zdroje používané při vyučování a při učení
se mohou vztahovat ke světu práce prostřednictvím specifického kontextu (tj. návazností
na pracoviště nebo na role související s reálným životem). Podíl reflektující svět práce
se může lišit, počínajíc aktivitou na pracovišti až po školní řešení reálného problému
uvedeného v učebnici.
Pro podporu badatelského přístupu ve výuce matematiky a přírodovědných předmětů partneři
projektu MaSciL připravují nabídku dalšího profesního vzdělávání učitelů, která bude
od roku 2014 poskytnuta všem v projektu zúčastněným zemím. V rámci profesního rozvoje
budou učitelé seznámeni s různými praktickými přístupy, s jejichž pomocí si mohou navrhovat
přípravy pro vlastní výuku. Vytvořené materiály budou postupně přístupné všem evropským
učitelům na adrese http://www.mascil-project.eu/teaching-material.html. Při vývoji
komplexních úloh a jejich nasazení v kontextu výuky je plánována spolupráce všeobecného
matematického a přírodovědného vzdělávání s odbornými školami a podniky.
Řešení projektu se kromě spoluřešitelů z PřF Univerzity Hradec Králové, který předpokládá
spolupráci napříč ustaveným fakultním výzkumným týmem zaměřeným na oborové didaktiky
přírodních věd, matematiky a informatiky, účastní univerzity a další instituce z Německa,
Nizozemí, Španělska, Norska, Turecka, Litvy, Bulharska, Rumunska, Řecka, Kypru, Rakouska
a Velké Británie. Jejich zástupci budou nejen vyvíjet a nabízet nové přístupy profesního
rozvoje učitelů, ale také zkoumat, jak by jednotlivé národní vzdělávací systémy a podmínky
v evropských zemích měly být změněny, aby podporovaly novou vzdělávací kulturu. Projekt
MaSciL je podporován Evropskou komisí v rámci 7. Rámcového programu EU a měl by se přímo
dotknout 65 000 a nepřímo až 800 000 evropských učitelů. Podrobné informace je možné
získat na Webu projektu na linku http://www.mascil-project.eu nebo na sociální síti Twitter
https://twitter.com/mascilEU/mascil-team.